PATICE REGULÁTORU K-C-IG
K-C-IG NOVÁ PATICE REGULÁTORU
pro vozidla s ukládáním elektrické energie do kondenzátoru, nikoliv do baterie
Mobiletron, výrobce regulátorů, diodových můstků a dalších elektronických ND, uvedl na trh regulátor VR-H2009-190, kde se poprvé můžeme setkat s novým označením konektoru ‘K‘ (patice K-C-IG). Tento regulátor je použit ve vozidlech MAZDA se systémem i-ELOOP.
Nový systém i-ELOOP byl vyvinut automobilkou Mazda. Jde o systém rekuperace brzdné energie, kdy se elektrická energie ukládá do kondenzátoru, nikoliv do baterie. Poprvé byl i-ELOOP systém uveden na trh v roce 2012 ve voze Mazda CX-5. Více o systému i-ELOOP se můžete dočíst níže.
Jaká je funkce jednotlivých pinů v patici K-C-IG
‘IG‘ terminál pracuje jako standardní ‘IG‘
‘C‘ terminál se používá jako vstup
‘K‘ terminál se používá jako výstup
Terminály ‘C‘ a ‘K‘ pracují na dodávání zpětné vazby do řídící jednotky automobilu (ECU). Poté ECU rozhodne, má-li být systém aktivován nebo ne.
i-ELOOP - systém rekuperace brzdné energie
i-ELOOP neustále obnovuje kinetickou energii, když vozidlo zpomaluje a znovu ji využívá jako elektřinu
Systémy pro rekuperaci brzdné energie přeměňují kinetickou energii vozidla na elektřinu, když auto zpomaluje. Elektrická energie je poté uložena pro pozdější použití. Může být použita k napájení světlometů, klimatizace, audio systému nebo jakýchkoli jiných elektrických zařízení. To snižuje potřebu spalovat další palivo za účelem výroby elektřiny, což jinak způsobuje zvýšení spotřeby paliva.
Systém i-ELOOP
i-ELOOP vykonává tři funkce: funkce ‘regenerace‘, funkce ‘skladování‘ a funkce ‘použití‘. Vývoj se soustředil především na to, jak co nejefektivněji vyrábět a ukládat elektřinu, protože příležitost k ukládání elektřiny, tedy úsek, kdy auto brzdí nebo zpomaluje, je ze své podstaty velmi krátká. Aby bylo možné vyvinout systém, který účinně zachytí kinetickou energii, vyrábí elektřinu a rychle ji ukládá, používá automobilka Mazda alternátor s proměnným napětím a nízkoohmový, vysoce výkonný elektrický dvouvrstvý kondenzátor (EDLC).
Konvenční alternátor se nabíjí kolem 12 voltů (V), avšak i-ELOOP alternátor může měnit své výstupní napětí od 12V do 25V v reakci na úroveň napětí kondenzátoru a umožňuje kontinuální dodávku elektřiny do kondenzátoru.
Na rozdíl od baterie, která pracuje na principu chemické reakce, kondenzátory ukládají energii jako elektřinu, a proto mohou velmi rychle nabíjet a vybíjet velké množství elektřiny. Vykazuje také velmi malé poškození elektrod i po delším používání. Použití kondenzátorů jako zařízení pro ukládání elektřiny v systémech rekuperace brzdné energie nejen zlepšuje spotřebu paliva, ale také se očekává, že prodlouží životnost olověných baterií vozidel. Kondenzátor používaný s i-ELOOP navíc nevyžaduje žádné těžké nebo drahé kovy a jeho hlavní složkou je aktivní uhlí, což je velmi šetrné k životnímu prostředí.
Jednotlivé komponety
Princip i-ELOOP
[Accelerator OFF] ==> Zachytí kinetickou energii, když auto zpomaluje (uvolněný plynový pedál)
Jde o energii, která předtím nebyla využita. Po uvolnění plynového pedálu generuje vysoce výkonný alternátor poháněný rotací pneumatik elektřinu, která se přenáší do kondenzátoru
[Accelerator ON] ==> Vylepšená účinnost motoru (při akceleraci)
Alternátor se vypne, když řidič sešlápne plynový pedál a kondenzátor dodává elektřinu elektronickým komponentám vozidla. Motor je zproštěn od úkolu vyrábět elektřinu, což vede ke zlepšené spotřebě paliva.
Zdroj: mazda.com